روان تحلیل / مطالب / روانشناسی تحلیلی یونگ / تحلیل گر یونگی

ماری لوئیز فون فرانس


چکیده
ماری لوئیس فون فرانس در مونیخ (فرزند بارون اروین گوتفرید فون فرانس (1944-1876) و مارگرت( 1883-1962) متولد شد. مادرش آلمانی تبار بود و پدرش سرهنگی در ارتش اتریش. پس از جنگ جهانی اول، در سال 1919، خانواده اش به سوئیس نزدیک سنت گالن نقل مکان کرد. از سال 1928 او در زوریخ با خواهر بزرگترش زندگی کرد. سه سال بعد پدر و مادرش به زوریخ رفتند.

 

اگر چیزی اهمیت حیاتی ندارد چرا نباید با جسارت به آن بپردازیم؟! آنچه در ادامه می آید مثالی متداول و نشانگر شیوه های مختلف عملکرد روح مردانه و روح زنانه است که همیشه شگفتی ام را برانگیخته است.فرصتی دست داد که پدیده ای فراروانشناختی را با یک استاد الکترونیک در میان بگذارم:سه دفعه ی متوالی لیوانی پیش از مرگ یکنفر شکسته بود.استاد از جا پرید و گفت :فقط یک اتفاق بوده است.چون پافشاری کردم مرا نگریست و به یکباره گفت:اگر آنچه تو می گویی درست باشد تنها کاری که من مجبورم انجام دهم این است که گلوله ای در سر خود خالی کنم!! از تنگ نظری عجیب او شگفت زده شدم و پرسیدم:چرا موضوع را به شیوه ای عینی بررسی نکنیم؟و به او اطمینان دادم که درک می کنم همفکر من نباشد.سپس او نزد من اعتراف کرد که چگونگی رخدادها را به نسل های بی شمار آموخته است.به جز آن هرچه علمی نیست بی معناست و در برابر رد علیت ادامه زندگی اش ممکن نخواهد بود.

(کتاب زن در قصه های پریان

 

نوشته و گرد آوری : افسانه عرب پور
(دانش آموخته دوره تربیت مدرس و تحلیلگر یونگی در روان تحلیل)

 

 

 

ماری لوئیز فون فرانس (4 ژانویه 1915 - 17 فوریه 1998) یک روانشناس و دانشمند سوئیسی پیرو مکتب یونگ بود که به خاطر تفاسیر روانشناختی اش از افسانه ها و نسخه های خطی الهی مشهور است.

 

سنین جوانی و تحصیل

ماری لوئیس فون فرانس  فرزند بارون اروین گوتفرید فون فرانس (1944-1876) و مارگرت( 1883-1962) در مونیخ متولد شد. مادرش آلمانی تبار بود و پدرش سرهنگی در ارتش اتریش. پس از جنگ جهانی اول، در سال 1919، خانواده اش به سوئیس نزدیک سنت گالن نقل مکان کرد. از سال 1928 او در زوریخ با خواهر بزرگترش زندگی کرد. سه سال بعد پدر و مادرش به زوریخ رفتند. 

 

ملاقات با کارل گوستاو یونگ

فون فرانس در سال 1933 در حالی که 18 ساله بود با کارل گوستاو یونگ ملاقات کرد و توسط وی همراه با همسایه و برادرزاده تونی ولف دستیار پروفسوریونگ و 7 تن دیگر به برج بولینگن در نزدیکی زوریخ دعوت شد. برای فون فرانس، این یک برخورد شدید و "قاطع زندگی او بود"، همانطور که وی در همان شب نیز به خواهرش گفت. پروفسور یونگ در مورد دیدار اولش با فون فرانس وی را این  چنین توصیف می کند:دختری دررونگرا و خجالتی و در عین حال دارای هوشمندی پنهان. در جلسه یونگ و دانش آموزان درباره روانشناسی صحبت کردند. هنگامی که یونگ در مورد "یک زن مبتلا به بیماری روانی، که [در واقع، به صورت نمادین] در ماه زندگی می کرد"صحبت کرد، فون فرانس متوجه شد که دو سطح از واقعیت وجود دارد.دنیای روانشناختی درونی با رویاها و اسطوره هایش به اندازه جهان بیرونی واقعی بود.

 

مطالعات، اوقات فراغت و تدریس خصوصی

فون فرانس در سال 1933، در دانشگاه زوریخ مطالعات خود را در زمینه زبانشناسی کلاسیک و زبانهای کلاسیک (لاتین و یونانی) به عنوان موضوع اصلی و ادبیات و تاریخ باستانی به عنوان مقوله های جزئی آغاز کرد. با توجه به ضرر مالی پدرش در اوایل دهه 1930، او با تدریس خصوصی به عنوان معلم زبانهای لاتین و یونانی برای دانشجویان درسالن های گرامیداشت هزینه ی تحصیل خود را پرداخت و تدریس را در سال های پس از آن نیز هنگامی که کار بر روی متون افسانه ای را انجام می داد ادامه داد. فون فرانس علاوه بر مطالعات دانشگاهی به روانشناسی یونگی پرداخت. او در سخنرانیهای روانشناسی یونگ در دانشکده پلی تکنیک فدرال سوئیس در زوریخ (در حال حاضر موسسه فدرال سوئیس، زوریخ) حضور داشت و در سال 1935 و پس از آن نیز در سمینارهای روانشناسی خود حضور یافت. در سال 1934 او آموزش های تحلیلی را با یونگ آغاز کرد.

 

همکاری با پروفسور یونگ

به منظور همکاری با یونگ برای تجزیه و تحلیل و آموزش او شروع به ترجمه متون یونانی و لاتین برای وی کرد.در میان دیگران، او دو نسخه خطی از کیهانی را ترجمه کرد: Aurora Consurgens یا سپیده طالع که به توماس آکویناس و Musaeum Hermeticum مربوط است. همانطور که بسیاری از عبارات آن دارای منشاء اسلامی و فارسی بودند،فون فرانس عربی را به عنوان موضوع مطالعه در دانشگاه برگزید. این آغاز یک همکاری طولانی با پروفسوریونگ بود که تا زمان مرگ یونگ در  سال 1961 ادامه یافت. همکاری آنها به ویژه در زمینه کیمیاگری بسیار نزدیک بود. او نه تنها آثار را ترجمه کرد، بلکه به معنای مبدأ و روان شناسی Aurora Consurgens نیز اشاره کرد. او برای این تئوری نظریه داد که متون مسیحی و المستقیم ممکن است توسط توماس آکویناس دیکته شده باشد. تجربه یونگ که "روانۀ عینی" یا "ناخودآگاه جمعی" نامیده می شود، کار و نحوه زندگی او را مشخص می کند. او برای درک واقعیت این روح خودمختار تلاش کرد مستقل ازآگاهی عمل کند.

 

 

 

حرفه

فون فرانس با پروفسوریونگ همکاری و کار کرد.ازسال 1933 که یونگ را ملاقات کرد تا سال 1961 که وی درگذشت. از سال 1942 تا زمان مرگش، ماری لوئیز فون فرانس به عنوان تحلیلگر، عمدتا در Küsnacht(کوشناخت)سوئیس به تمرین و تحلیل پرداخت. در سال 1987 ادعا کرد که بیش از 60،000 رویا را تفسیر کرده است. او بیش از 30 کتاب در زمینه روانشناسی تحلیلی نوشت،بیشتر به ویژه در مورد افسانه هاکه به عنوان روانشناسی و روانشناسی عمقی مربوط است. او تم ها و شخصیت های این داستان ها را تحلیل کرد و بر موضوعاتی نظیر مسئله شر و تغییر نگرش نسبت به آرکتایپ زن تمرکز داشت.

 

یکی دیگر از زمینه های مورد علاقه ی او نوشتن در مورد کیمیاگری بود که فون فرانس از دیدگاه روان شناختی یونگی آن را  مورد بحث قرارداد. او ویرایش، ترجمه و اظهار نظر در مورد Aurora Consurgens، مربوط به توماس آکویناس، در مورد اضداد در کیمیاگری را انجام داد. در طول آخرین سالهای زندگی او بر روی دستنامه کیهانی عربی محمد بن اومیا هال آرروموس (حل نمادها) کار می کرد. برای کیمیاگران، تحلیل او یک رویکرد مهم در مورد ماده بود که در بسیاری از جنبه های تخیل فعال که توسط پروفسور یونگ بنیان گذاشته شد، شبیه است. ماری لوئیس فون فرانس در سال 1969 درباره تخیل و کیمیاگری سخنرانی کرد و همچنین در مورد مرد و نمادهای او نوشت. تخیل فعال ممکن است به عنوان خواب آگاهی شناخته شود. 

 

در کتاب انسان و سمبل هایش نوشت:

"تصورات فعال یک راه مشخص برای تفکر خیالی است که می تواند به صورت عمدی با ناخودآگاه ارتباط برقرار کند و ارتباط آگاهانه با پدیده های روانی ایجاد کند."

 

زمینه سوم علاقه و تحقیق اوهماهنگی روان و ماده و اعداد بود. به نظر می رسد که وی توسط یونگ به این کار تشویق شده است. تحقیقات او،وی را به فرضیه ی وحدت دنیای روحی و مادی هدایت کرده است - که آنها یک وجه، تنها تظاهر های مختلف است-. او همچنین معتقد بود که این مفهوم unus mundus را می توان با تحقیق در مورد آرکتایپ ها مورد بررسی قرار داد.[ unus mundus:یونگ با فیزیکدان معروف ولفانگ پائولی این احتمال را بررسی کرد که مفاهیم او از آرکتایپ هاو همگام بودن آنها ممکن است مربوط به unus mundus باشد.آرکتایپ بیان unus mundus است. مفهوم همزمانی یا تصادف معنی دار ( synchronicity ) که توسط این واقعیت امکان پذیر است که هر دو ناظر و پدیده متصل به نهایت از همان منبع unus mundus تشکیل شده است.] با بالارفتن سن پیشرفت او را به فون فرانس تبدیل کرد. دو کتاب از او "عدد و زمان و روان و ماده"در رابطه با این موضوع بحث می کنند. در سال 1968، فون فرانس اولین کسی بود که استدلال  کرد که ساختار ریاضی دی.ان.ای همانند I-Ching (یی چینگ) است. او به متن یی چینگ در یک مقاله، "نمادهای Unus Mundus"، که در کتاب روان و ماده Psyche and Matter)) منتشر شده است، اشاره کرد.

 

یکی دیگر از نگرانی های اساسی در بسیاری از آثار او این بود که چگونه ناخودآگاه جمعی جبران یک طرفه مسیحیت و تصویر خدای حاکم او را از طریق افسانه ها و کیمیاگری جبران می کند. در تجزیه و تحلیل چشم انداز" (Saint Perpetua)سنت پرپتوآ یک شهید" او می نویسد: که چنین چشم اندازهایی ما را قادر می سازد تا درک دقیقی از وضعیت روحی ناخودآگاه آن زمان داشته باشیم. آنها درگیری عمیق آن زمان، گذار از Paganism(بی دینی) به مسیحیت را نشان می دهند. "شهیدان در بسیاری از موارد به عنوان قربانیان ناخودآگاه و ناخودآگاه از تحولات ظاهر می شوند که سپس در طبقه ی جمعی روح انسانی فرو رفته است: تحول تصویر خدا".

 

یکی دیگر از مضامین جبرانی نمادین قبر مقدس در افسانه جام مقدس است. او در این کتاب سمبل شناسی روانشناختی افسانه های مستند مقدس را مورد بحث قرار می دهد.کتاب اسطوره جام مقدس از تکمیل تحقیقات ناتمام مادام یونگ، که ماری لوئیز فون فرانس آن راپس از  مرگ اما یونگ در سال 1955ادامه داد،در سال 1958تدوین شد. در دیدگاه سنت نیکلاوس فون فلوئس  او با جنبه های تاریک و شر و همچنین طرف کیهانی به عنوان بخشی از یک تصویر جامع تر از خدا برخورد کرد. فون فرانس می گوید:"دیدگاه ها، تمایلات اولیه ناخودآگاه جمعی را نشان می دهد که به نظر می رسد تلاش بیشتری برای توسعه نمادگرایی مسیحی می کنند که با دادن این نکات جهت گیری، نشان دهند که کجا روان ناخودآگاه می خواهد ما را متوجه و درک مشکل تضادها و به این ترتیب ما را به نزدیکی و ترس از خدا نزدیکتر کند."

 

فون فرانس علاوه بر کتابهای بسیار در سال 1987 با عنوان «راه رویایی» همراه با دانش آموزشش، فریزر بو، فیلمهای متعددی را ساخت. در Wisdom of the Dream، یک سریال تلویزیونی کانال 4، لندن 1989، فون فرانس مصاحبه شد. متن فیلم به چاپ می رسد: Seegaller، S. و Berger، M: Jung - Wisdom of Dream. لندن 1989

در سال 1941-1941 فون فرانس عضو وابسته باشگاه روانشناسی زوریخ بود. او اولین بار در دیدگاه Perpetua در 7 ژوئن 1941 سخنرانی کرد که بعدها به عنوان اولین کتابش «چشم انداز پرپتوا» منتشر شد. در سال های بعد، او سخنرانی های بسیاری در باشگاه روانشناسی زوریخ برگزار کرد. آنها اساس بسیاری از کتابهای او را تشکیل دادند. بین سالهای 1942 و 1952 او به عنوان کتابدار عمل کرد.

در سال 1944 او یکی از اعضای کامل آنجا شد.

در سال 1948، او یکی از بنیانگذاران موسسه کارل گوستاو یونگ در زوریخ بود.

در سال 1974، فون فرانس همراه با تعدادی از دانش آموزانش (رنه مالامود، ویلی اوبریست، آلفرد ریبی و پل والدر) "روانشناسی تحلیلی" (بنیاد روانشناسی یونگ) را تاسیس کرد. هدف این پایه حمایت از تحقیق و ترویج یافته ها در زمینه روانشناسی عمق یونانی است. همچنین مجله ی Jungiana را منتشر می کند.

در سال 1946یونگ فون فرانس جوان را تشویق کرد با باربارا هانا تحلیلگر اساطیر یونانی، که 24 سال بزرگتراز او بود، زندگی کند. هنگامی که هانا از یونگ پرسید که چرا او در کنار هم قرار دادن آنها بسیار مشتاق بود، یونگ پاسخ داد که: او می خواهد فون فرانس «ببیند که همه زنان چنین مادراعظم نیستند». یونگ همچنین اظهار داشت که "دلیل واقعی شمابرای اینکه باید با هم زندگی کنید این است که علاقه اصلی شما تحلیل است و تحلیلگران نباید به تنهایی زندگی کنند."

این دو زن به دوستان مادام العمر تبدیل شدند.

 

تفسیر افسانه ها

در سال 1935، هدیوف فون بیات از ماری لوئیس فون فرانس خواست تا نیمه وقت با نوشتن یک کتاب در مورد افسانه ها به او کمک کند. فون فرانس به یک کار تحقیق و تفحص 9 ساله و وقت گیر پرداخت. افسانه ها در رابطه با سوالات روانشناختی به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می کنند. این اثر در کتاب ("Symbolik des Märchens") "نمادگرایی افسانه ها "منتشر شده است. با این وجود،بنا بر ملاحظاتی در مورد پروفسور یونگ این کتاب 3 جلدی تنها تحت نام هدیوف فون بیات منتشر شد.بعدها هدیوف فون بیات در مقدمه ای بر نمادینه افسانه چنین تصریح کرد:بی شک آن کتاب از آن ماری لوییز فون فرانس است.

 

فون فرانس در مذاکرات و کتاب های بعدی خود، تفسیر افسانه هارا با زندگی روزمره متصل می کند. آلفرد ریبی می گوید :فون فرانس نخستین کاشف و نشان دهنده عقلانیت روان شناختی افسانه ها است.  تفسیر فون فرانس از افسانه ها مبتنی بر دیدگاه یونگ از افسانه ها به عنوان یک محصول خودبخود و ساده از روح است که می تواند بیان آنچه روح در تجربه و گذار از آن است را نشان دهد.این به این معناست که او به افسانه ها به عنوان تصاویری از مراحل مختلف تجربه واقعیت روح نگاه می کند. آنها "خالص ترین و ساده ترین بیان فرآیندهای روان شناختی ناخودآگاه جمعی" هستند و آنها آرکتایپ ها را در" ساده ترین، درخشان ترین و شفاف ترین شکل خود" نشان می دهند؛ زیرا بخش کمی از مواد افسانه ای و افسانه ها با مواد آگاهانه پوشیده شده اند. "در این شکل خالص، تصاویر آرکتایپ ها ما را به فهمیدن بهترین نکات در درک فرایندهای روان جمعی یاری می دهند." 

 

"داستان پری خود بهترین توضیح خود است؛ بدین معنی که معنای آن در کل ریشه های مربوط به موضوع آن داستان است. هر پری یک سیستم نسبتا بسته است که یک معنای روانشناختی اساسی را که در مجموعه ای از تصاویر و رویدادهای نمادین بیان شده است، ترکیب می کند وآنهارا قابل کشف و بررسی می کند. " فون فرانس در این زمینه می گوید: "من به این نتیجه رسیده ام که تمام افسانه ها تلاش می کنند یک واقعیت روحی را یکسان توصیف کنند، اما یک واقعیت پیچیده و دور از دسترس را و خیلی دشوار است که ما در تمام جنبه های مختلف آن، که صدها داستان و هزاران تکرار با تغییرات موسیقی نوین مورد نیاز است تا این واقعیت ناشناخته به آگاهی برسد؛ به آگاهی برسیم. این واقعیت ناشناخته همان چیزی است که یونگ آن را خود (self)  می نامد، که واقعیت روانی ناخودآگاه جمعی است. هر آرکتایپ تنها یکی از جنبه های ناخودآگاه جمعی است و همچنین همیشه ناخودآگاه جمعی را تشکیل می دهد.

 

قهرمان و قهرمانان داستان های افسانه ای - که به گوش اکثریت آشناهستند - به عنوان شخصیت های عجیب و غریب (نه به عنوان یك انحصار واقعا انسانی) به نمایش گذاشته می شوند كه بنیاد آركتایپی پیچیده یك فرد یا گروه را نشان می دهند.  "قهرمانان بازیابی سالم عملکرد عادی وضعیتی را که در آن تمام عناصر آن قبیله یا ملت از الگوی کامل کلیت غریزی خود منحرف می شوند را بازی می کنند. قهرمان و قهرمانانه یک مدل از یک نفس (ضمیر) را نشان می دهند که یک ایده درست و عمل به آن رامطابق با الزامات خود به انجام می رسانند."

 

و بیشتر توضیح می دهد: "شکل قهرمان و همچنین کل داستان جبران آنچه در ابتدا نگرش کافی و یا اشتباه آگاهی بود،است. وضعیت اولیه نیازمندی، بدبختی و نواقص در انتها حل شده است و ساختاری دارد که از ابتدای کل بیشتر است. این به تجدید آگاهی حاکم (به عنوان مثال در پادشاه جوان) مطابقت دارد، که به سمت یکپارچگی روانشناختی و کلیت روانی به نحوی که مناسب تر از قبل"به خواسته های خود" می رسد،می رود. افسانه ها نه نتها کمبود و خلاءآگاهی فردی را جبران می کنند، بلکه یک نگرش کافی از آگاهی جمعی هستند که در فرهنگ اروپایی عمدتا توسط مسیحیت ساخته شده است. "در مقایسه با شیوه های تفسیری شخصیت-ذهنی، سرنوشت قهرمان به عنوان روان نژندی فردی درک نمی شود، بلکه به عنوان مشکلات و خطرات انسان بودن که طبیعتا به انسان تحمیل شده است توضیح و تفسیر میابد." فون فرانس اولین کسی است که به تبیین آرا و نظریات یونگ در داستانها و قصه های پریان پرداخت و تفاسیر این قصه ها را مترتب بر کهن الگوهای ناخودآگاه جمعی و مفاهیم روانشناختی آنها با چارچوبی نظام مند و هدف دار نمود. در مکتب فروید برنو بتلهایم با کتاب کاربردهای افسون آغازگر راهی شد که بعدها پیروان و ادامه دهندگان بسیاری پیدا کرد.

 

 

ارتباط با ولفگانگ پائولی و ورود آرکتایپ روانی به فیزیک

فون فرانس با ولفگانگ پائولی، برنده جایزه نوبل در فیزیک،از سال 1947 تا 1955 تبادل طولانی مدتی به وسیله نامه داشت.فون فرانس به پائولی در تحلیل رویاها و تفسیر تخیل فعال کمک کرد و تحلیلگر او بود.پائولی او را الهام بخش توصیف کرد. پس از مرگ پائولی، فرانکا بیوه پائولی عمدا تمام نامه هایی را که فون فرانس به شوهرش فرستاده بود را نابود کرد و آن را در داخل میز کار خود قفل نگه داشت. اما نامه های فرستاده شده توسط پائولی به فون فرانس منتشر شدند و در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفتند. 

 

فون فرانس: تقلید و همدردی،اعداد و روانشناسی اتفاقات معنی دار

 

هر دو، تقدیر و همدلی، مبتنی بر روش متفاوت تفکر هستند. تمرکز بر روی منطق علی نیست، بلکه بر تفکر مشابه است که به صورت کیفی به جهان می پیوندد. همزمانی پدیده شرکت آبشاری وقایع از دید درونی و بیرونی رویداد است - من یک اتوبوس قرمز را در چشم ذهنم می بینم و یک اتوبوس قرمز در همان لحظه از جایی می رسد- که نه هدایت شونده و نه قابل کنترل است. همچنین رویاها و معنای آنها به وضوح قابل طبقه بندی نیستند. از همه شگفت آورتر آن  است که تمام فرهنگ ها با پیش بینی، غرور و نبوت در ارتباط هستند. غنیمت امیدی است که حصیری را که فراتر از آینده باشد هوا دهد. برای این منظور، انسان ابزار مختلفی را درک کرد. یکی از آنها I Ching(ئی چینگ) است. با کمک آن پرسشگر باید به طور مستقیم به دانش ناخودآگاه دسترسی پیدا کند. به این ترتیب سیستم کامل شد. اساس اعداد و الگوها بود. و در اینجا خرافات و علم با هم ملاقات می کنند. هر دوی آنها با آینده در ارتباط هستند، با استفاده از روش ها برای تعیین احتمال پیشرفت های آینده. علم در اینجا با کارل پوپر موافق است، پیش بینی های مربوط ورود به حوادث را پیش بینی می کند. ماری لوئیس فون فرانس  مقایسه ایده های ریاضی با مفهوم اعداد فرهنگ کهن را مطرح می کند که زنده و جذاب هستند و در ارتباط با جهان مرموز اعداد صحبت می کند. چگونه مرد یاد می گیرد شمارش کند و در ابتدا به چه معناست؟ برای انسان ها، اعداد در اصل خدایان بودند، یعنی آنها موجودات زنده بودند. اعداد نه تنها مقادیر را اندازه گیری می کنند، بلکه همچنین نشان دهنده نوع و اندازه کیفیت، مانند کیفیت یک وضعیت روحی خاص هستند. با کمک اعداد و ارقام تعداد اوراکل، انسان تلاش می کند تا صورت فلکی آشکتیپ را که در پس زمینه بازی می کند، درک کند. روان و ماده با آن ملاقات می کنند.به این معنی است که در نهایت هر اوراکل شعار بر اساس یک رویداد هماهنگ است. ماری لوئیس فون فرانس به عنوان یکی از مهم ترین شاگردان پروفسور یونگ به تحقیق در مورد رابطه بین ذهن و ماده می پردازد. این یک واقعیت مرموز را نشان می دهد که به نظر می رسد درک هر دو منطقه است. کتاب "بازتاب روح" مجموعه  این تحقیقات است.

 

حدود دو سال پیش از مرگ یونگ او یک کاغذ کوچک را برداشت و شروع به جمع آوری یادداشت های خواص ریاضی چهار عدد صحیح اول کرد و به فون فرانس گفت: "من خیلی پیرتر از آن هستم که بتوانم این را بنویسیم. بنابراین من آن را به شما می سپارم. "در آن زمان فون فرانس نمی دانست که آیا قصد دارد تا مطالعه خود را از  آرکتایپ های اعداد دنبال کند یا این کار را به فرددیگری پس از مرگ یونگ بسپارد. او ترجیح داد که دومی را بپذیرد، زیرا او احساس ناتوانی در انجام این کار را داشت. با این حال، در یک فاصله زمانی طولانی بدون آمدن کسی که که این وظیفه را به او بسپارد توسط وجدانش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن وارد دوره طولانی و شدید تحقیق و نوشتاری شد که در  سال 1970 آن را به نام آرکتایپ شماره، زهل و زیت منتشر کرد.(عدد و زمان، 1974).

 

همانطور که زیر عنوان این اثر نشان می دهد - "بازتاب های پیش رو به سوی یکپارچگی عمیق روانشناسی و فیزیک" - با هدف  فرانتس مربوط به عدد و زمان، ادامه یافتن ایده هایی است که از همکاری یونگ با برنده جایزه نوبل فیزیک کوانتوم ولفانگ پائولی به دست آمده بود. فون فرانس توانست به این کار دست یابد، زیرا او هم با یونگ و هم با پائولی همکاری نزدیکی داشت. هر یک از آنها(یونگ و فون فرانس) با ترجمه آثاری از متون الهیاری و همکاری با پائولی برای کشف نمادگرایی رویاهای او،دیدگاه هایی که مربوط به تلاش فکری وی بودرا به دست آورده بودند. در طول این همکاری که در سالهای 1946 و 1949 در فعال ترین فاز خود قرار داشت، یونگ و پائولی به مجموعه ای از گزاره ها درباره واقعیت طبیعت پیوستند که نشان از انحراف اساسی از اصول جهان بنیی علمی مدرن بود که از زمان دکارت نفوذ کرده بود . یونگ و پائولی به این نتیجه رسیدند که قلمرو ذهن و روان و قلمرو ماده ( physis ) جنبه مکمل یک واقعیت متعالی( unus mundus ) است. آنها اظهار داشتند که آرکتایپ ها به عنوان الگوهای دینامیکی اساسی عمل می کنند که نمایه های مختلف آنها همه فرآیندها، چه روانی و چه فیزیکی را مشخص می کنند. در قلمرو روان، آرکتایپ ها تصاویر و ایده ها را سازماندهی می کنند و در قلمرو فیزیک آنها ساختار و تحولات ماده و انرژی را و همچنین دستورالعمل آکوسال را نیز به حساب می آورند. علاوه بر این، آرکتایپ هایی که به طور همزمان در حوزه های روان و فیزیک عمل می کنند، برای موارد پدیده های هماهنگ شناخته می شوند.(همزمانی و رخ دادن اتفاقات معنی دار)

 

همکاری یونگ و پائولی در سالهای پایانی زندگی آنها خاتمه یافت و هیچ مردی قادر به ادامه دادن این گزاره ها نبود. با این حال، پائولی علاقه مند به کاوش ایده های آرکتایپ هایی بود که اساس ریاضیات به ویژه یک مجموعه بی نهایت از اعداد صحیح را درحسابداری و  هندسه پیوسته تشکیل می دادند.(Pauli، 1994)  فون فرانس با توجه به نکات اولیه یونگ، آرکتایپ های اعداد را به عنوان عوامل مرتب سازی دینامیکی در روان و ماده در نظر گرفت. در کتاب عدد و زمان، او جنبه های تعداد و شماره گذاری را که از طیف گسترده ای از فرهنگ های قدیمی و مدرن، ابتدایی و پیشرفته تکنولوژیکی گرفته شده را مورد بررسی قرار داد. او با جزئیات خاص جنبه های کیفی ساختار تعداد آرکتایپ هایی که چهار عدد صحیح اول را ایجاد می کنند مورد بررسی قرار داد. همچنین او جنبه های دینامیکی آرکتایپ ها و رابطه آنها با انرژی فیزیکی و روانی را مورد بررسی قرار داد و در مورد مدل های تاریخی و ریاضی unus mundus و نقش تعداد آرکتایپ ها در پدیده های همزمان راهم مورد بحث قرار داد.

 

فون فرانس از تحقیقات خود در مورد آرکتایپ های اعداد نتیجه گرفت که اولویت های جمعی-جنبه های کمی از اعداد را  که تئوری نظریه اعداد غالب مورد توجه قرار می دهند-با ابعاد فردی و کیفی تکمیل می شوند.  برای نشان دادن این جنبه های اعداد وی نمونه هایی از کاربرد آنها  در سیستم های شمارشی باستان چینی را ذکر کرد و نتیجه گرفت که چینی ها از اعداد به عنوان مجموعه های کمی استفاده نمی کنند، بلکه اعداد برای آنان به عنوان  نماد هستند: "بنابراین اعداد به طور عمده برای شخصی شدن واقعیت جنبه های یکپارچگی کیهانی یا کل به کار می روند"(ص 41) شماره های چینی  دارای یک رابطه اساسی با زمان هستند:" در چین، تعداد ارگان ها نشان دهنده سازمان هایی است که در زمان های مختلف متغیر هستند و یا مجموعه هایی گذرا از عوامل داخلی و خارجی در جهان هستند. "کلیات "(ص 41-2)

 

 با این حال، استفاده از اعداد در ایجاد نظم بین رویکرد غربی و رویکرد باستانی چینی  مشترک است. یونگ اظهار داشت که "[اعداد] ممکن است ابتدایی ترین عنصرنظم در ذهن انسان باشند. بنابراین اعداد را از منظر روان شناختی به عنوان آرکتایپ هایی  از نظم می نامیم  که آگاهانه شده اند." (ص 45)  همانند تمام آرکتایپ ها، آرکتایپ های اعداد دارای کیفیت دینامیکی ذاتی هستند - یعنی آنها نمایانگر الگوهای انتزاعی رفتار- رفتار ریتمیک هستند.  فون فرانس گفت:آرکتایپ ها عمدتا واحدهای پویایی انرژی روانی هستند. مواد نمایشی که در فرآیندهای پیش آمده در دنیای پدیداری ایجاد شده اند، به تصاویر و مدل های خاصی جذب می شوند، به طوری که در آنها اتفاقات روانی به صورت درونی به نظر می رسند. (ص 155)

 

 در عدد و زمان( quaternion ) چهارگانگی  آرکتایپ هایی که چهار عدد صحیح را پایه گذاری می کنند در جزئیات خاص مورد بحث قرار می گیرند. فون فرانس آن را در  رفتار كلامي را خلاصه کرد.  او توضيح داد كه اعداد پس از الگوهای رفتاری معمولی حرکت می کنند که در آن ما می توانیم مفاهیم زیر را اعلام کنیم: یک شامل یکپارچگی، دو تقسیم، تکرار و سازنده تضاد ، سه مرکز تقارن و شروع به دنبال کردن خطی، چهار عمل به عنوان تثبیت کننده با تبدیل شدن به یک . فون فرانس معتقد است که نمایه های این (quaterni)-تربیع- الگوهای دینامیکی را فراهم می کند که پایه گذار همه فرآیندهای ادراک و شکل گیری نمادها برای ساختار و تحول ماده و انرژی دنیای فیزیکی در روان است. اعداد طبیعی الگوهای معمول جهانی و تکراری هستندکه  به نظر می رسد الگوهای رفتاری مشترک هر دو انرژی روانی و فیزیکی هستند. از آنجا که این الگوهای حرکت (اعداد) برای هر دو شکل انرژی یکسان هستند، ذهن انسان می تواند در کل پدیده های جهان بیرونی را درک کند. این بدان معنی است که الگوهای حرکتی «الگوهای تفکر و ساختار» را در روان انسان به وجود می آورند که می تواند به پدیده های فیزیکی و هماهنگی نسبی برسد. 

 

وجود چنین مفهومی از طبیعت عددی در جهان بیرونی از یک طرف و در روانکاوی اولیه از سوی دیگر (به عنوان مثال در ساختارهای چهارگانه "مرکز روانی"، ساختار سه بعدي از فرآیندهای پویا، ساختار دوطبیعتی پدیده آستانه و غیره) احتمالا اثبات این است که اعداد  در نهایت تمام دانش آگاهانه از طبیعت را ممکن می سازند (ص 166-7)  رفتار دینامیکی آرکتایپ های اعدادبه ویژه quaternion(تربیع)، به این ترتیب برای توصیف تمام فرآیندهای فیزیکی و تمام اعمال ذهنی ادراک و و درک سمبل های نمادین به کار می رود. به این ترتیب  آرکتایپ های اعداد  به عنوان ابعاد جهانی شکل گیری نماد است. در نتیجه، همانطور که فون فرانس اشاره کرد، اعداد  باید ابزاری برای ساختن آنچه را که پائولی زبان گفتگو -با توجه به تمایز روانی و فیزیکی نامیده است- فراهم کند. چنین زبانی که تاکنون توسعه نیافته است، مبنای غیرمستقیمی است که بر پایه باز نمودهای همه فرآیندهای فیزیکی و ذهنی ایجاد می شود.

 

 شاخه ای از قضایا  که از همکاری یونگ و پائولی رشد کرد، یک فرضیه در مورد نقش آرکتایپ ها در ساختار واقعیت بود. فون فرانس از طریق تحقیق خود –آرکتایپ های اعداد-، به طور قابل توجهی توضیح داد که فرضیه خود را به گونه ای روشن کرده است که ممکن است به صورت زیر اصلاح شود: تمام پدیده های ذهنی و فیزیکی جنبه های مکمل یک واقعیت متعارف و متعالی است ( unus mundus) در اساس همه پدیده های جسمی و روانی اشکال دینامیکی یا الگوهای رفتاری خاصی وجود دارد که به نام آرکتایپ شناخته می شوند. هر فرآیند خاص جسمی یا ذهنی، نمایشی خاص از برخی از این آرکتایپ ها است. به طور ویژه آرکتایپ های اعداد پایه ای برای تمام نمادهای سمبلیک ممکن را فراهم می کنند.  بنابراین ممکن است که یک زبان خنثی که از بازنمودهای نمادین انتزاعی از آرکتایپ های اعداد ساخته شده است، می تواند شامل توصیفات بسیار متجدد و نوین- اگرچه نه منحصر به فرد-از همه پدیده های ذهنی یا فیزیکی باشد.

 

 فون فرانس از کتاب "عدد و زمان" راضی نبود. او آن را "یک کتاب نامرئی" نامید و از این موضوع ناراحت شد که به بحث و گفتگو درباره قواعد اصلی آن نپرداخته است. با این کار او سعی کرد تا نکات اولیه یونگ را تا حدود  بیشتری نشان دهد و مشخص کند که یک اصطکاک واقعی مطلق بین بازنمایی های آرکتایپ های اعداد وجود دارد که در روان و دنیای فیزیکی ظاهر می شوند. او گفت:"من توانستم این را تا عدد چهارم به دست بیاورم. پس از آن خیلی پیچیده شد و در آن لحظه نیز سرم را روی میز گذاشتم"(فون فرانس، 1992، ص 37) همانطور که یونگ قبل از انجام این پروژه به سر خود ضربه زده بود.  فون فرانس با کتاب "عدد و زمان"بدون شک خواننده را - با در نظر داشتن دانش گسترده ای که از روانشناسی یونگ و همچنین آگاهی از  پیشرفت های عمده و مسائل مربوط به فیزیک و ریاضیات قرن بیستم داشت -به زمین ممنوعه هدایت می کند.  او تلاش کرده است تا یک گفتمان میان زمینه های روان شناسی عمیق و فیزیک ایجاد کند و قصد فعالیت در جهت متحد سازی نهایی این دو را در درون خود داشته باشد، وظیفه ای که تنها می توان آن را به عنوان کار یک قهرمان شناخت. 

 

در حال حاضر دو عامل وجود دارد که به بهبود دسترسی به کتاب  عدد و زمان کمک کرده است :مجموعه ای از دوازده مقاله و سخنرانی هایش که بیشتر محتوای زمان را روشن و تقویت می کند که  اولین بار در سال 1992منتشر شده است و به همین ترتیب دارای حجم مناسب همراه با آن است.  فاکتور دوم انتشار مکاتبات بین یونگ و پائولی  و فون فرانس است. (برای مراجعه به کار، 1991، 1992، 1998، رابرتسون 1995 )  از نقطه نظر ارائه شده توسط این آثار، اکنون می توان اهمیت کار فون فرانس را بر آرکتایپ های اعداد دوباره ارزیابی کرد: توسعه و تفسیر ایده های مرکزی که از همکاری یونگ-پائولی و بررسی های خود او از آرکتایپ های اعداد  به شیوهایی که توسط زبان روحانی جسورانه پائولی به دست آمده می تواند وسیله  توسعه یک علم باشد که در آن یک تحقیق جامع از ماهیت ذهن و ماده صورت گرفته است. 

 

 

 

برج بولینگن

فون فرانس علاقه زیادی به طبیعت و باغبانی داشت. او برای رسیدن به عشقش به طبیعت، یک قطعه زمین را در مرزهای یک جنگل بزرگ بالای بولینگن به دست آورد. در آنجا، در سال 1958 او یک برج شبیه آنچه کارل گوستاو یونگ ساخته بود،ساخت. برج به معنای یک hermitage بود، بدون داشتن برق و مخزن سوخت. او از چوب جنگل های اطراف برای گرم کردن و پخت و پز استفاده می کرد. علاوه بر خانه، یک حوضچه ساحلی وجود داشت که مملو از قورباغه ها بود که اوآنها را دوست داشت. به گفته وی، این برج او را «برای گریز از تمدن مدرن و تمام ناآرامی های آن از لحاظ زمانی و برای یافتن پناه در طبیعت»اسکان می داد. در آن محل، او احساس کرد "با روح طبیعت" در ارتباط و تعامل است. او قسمت اعظم کتابها و مقالاتش را در آنجا نوشت.

 

سالهای گذشته

بین سال های 1950 و 1970، فون فرانس به طور گسترده ای سفر کرد.نه تنها برای تعطیلات بلکه همچنین برای سخنرانی و تبیین آرا و نظریاتش. او از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، انگلستان، آلمان، یونان، ایتالیا و اسکاتلند و همچنین امریکا، مصر و برخی از کشورهای آسیایی بازدید کرد.

پس از سال 1986او به یک زندگی درونگرایانه تر در خانه اش در کوشناخت سوئیس روی آورد.او 5 ماه در سال در بولینگن خود اقامت داشت و در آنجا روی کارخلاقانه اش به ویژه کیمیاگری عربی متمرکز بود و همچنان با بیماران و دوستانش از سرتاسر جهان ملاقات می کرد. 

در طول سالهای آخر زندگی اش، فون فرانس بیماری پارکینسون داشت. باربارا دیویس اظهار داشت که او  حداقل داروهارا مصرف می کند، درحالیکه بیماری وی به طور فزاینده ای در حال گسترش بود و جسم او را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود اما ذهن و آگاهی او هنوز روشن بود.

او در 17 فوریه سال 1998در سن83 سالگی بر اثر بیماری در منزلش در کوشناخت سوئیس از دنیا رفت.

 

خاطرات شخصی من از ماری لوئیس فون فرانس توسط رمو فاستر: Remo F. Roth، PhD، CH-8038 Zurich 

 

"ماری لوئیس چندماه پس از انتشار آخرین کتاب خود در رویاها و مرگ(Traum und Tod) در پاییز سال 1984 مبتلا به پارکیسون شد. پس از این، او چندین بار به من گفت که احساس متمایزی دارد که این بیماری اثری مستقیم در نوشتن این کتاب داشت. او هرگز به جزئيات نرسيد، اما احساس كردم كه او راه حل فردي براي مشكلات توسعه بدن به اصطلاح ظريف (بدن الماس در عرفان شرق) براي زندگي بعد از مرگ را نيافت. این یکی از مهمترین موضوعات در کتاب او بود و من دیدم که او همچنان به شدت این موضوع را دنبال می کرد.

 

برای سیزده سال، تا زمانی که مرگ او فرا رسید، ماری لوئیس بیماری شدید خود را با صبر و حوصله به حال خود رها کرد. به رغم این واقعیت که او در نهایت به سختی قادر به صحبت بود، هشیاری و ذهن انتقادی او حفظ شد. بنابراین برای من بسیار لذت بخش بود، زمانی که متوجه شدم که او علیرغم بیماری همچنان بسیار علاقمند به کار خلاقانه من است.تحقیق در مورد کاربرد نظریه همزمانی کارل گوستاو یونگ در روانشناسی. بیماری روانی و جسمی که او درگیرش بود، خود بر اساس پدیده شناسی بدن بی نظیر است. او بارها و بارها به من نکات نمادین را در مورد تحقیق من بر اساس رویاهایی که برایش در نامه می نوشتم و یا در جلسات شخصی با او مطرح می کردم ارائه می داد.دقیقا این موضوع منطبق بر واقعیت بود که توصیه های او که در این زبان نمادین مطرح شده بود در بیانیه های بسیار کوتاه نوشته شده بود که به من اجازه داد فضای ایده های خلاقانه ی خود را داشته باشم." با اینکه ماری لوئیز یافته ها و مبانی فکری یونگ  درباره ماهیت ناخودآگاه و پویایی آن را در شیوه ی درمانی خود به کار می برد از هرگونه نظریه پردازی درباره فرد و آشفتگی های روان خودداری می کند.زیرا به باور او این روش با خطر دستکاریهایی همراه است که چه بسا روند درمانی را به بیراهه بکشاند!

 

آثار او که به فارسی ترجمه شده است :

از جمله کتابهای خانم فون فرانس که به فارسی ترجمه شده است می توان ازعناوین زیر نام برد:




سایه و شر در افسانه ها / ترجمه و تحلیل: تورج بنی صدر / نشر: لیوسا 

ماری لوئیز فون فرانتس، از بزرگ ترین صاحب نظران بررسی افسانه های کهن است که در فرهنگ های گوناگون دنیا ریشه دارند و توسط همه نسل ها بازگو می شوند. کتاب سایه و شر در دو بخش به موضوع سایه و شر در افسانه ها می پردازد. در بخش نخست از شرایط روان شناختی سایه، که قسمتی از سرشت متضاد انسان را در بر دارد، آگاهی می یابیم و در بخش دوم از ماهیت افسردگی ها، روان پریشی ها یا تسخیرشدگی ها باخبر می گردیم، و در صورتی که ضمیر آگاه مقهور چنین شرایطی شده باشد، با شیوه های رفتاری متنوع حمایتی یا شفابخشی آشنا خواهیم شد. نویسنده کتاب روانشناسی کهن الگویی « سایه و شر » با اتکا بر تجربه های گسترده ی خود در مقام تحلیلگر، گفته های پر اهمیت برآمده از دانش کهن را از دل قصه ها بیرون می کشد. اینکه انسان در برابر سایه اش چگونه رفتاری دارد، و بخش های رشد نیافته ی انسان و نیز قدرت های اهریمنی و پلید در قصه ها چگونه به تصویر کشیده می شوند و چطور می توان با آنها مبارزه کرد، پرسش هایی است که در کتاب، پاسخی در خور برای آنها خواهیم یافت..

 

نوجوان ابدی و نبوغ خلاقانه / ترجمه و تحلیل: تورج بنی صدر / نشر: لیوسا

مفاهیم نوجوانی ابدی و کودک الهی به عنوان نقش های اسطوره ای چنان گسترده است که ده ها جلد کتاب نیز برای توصیف آن کفایت نمی کند. این مفاهیم به عنوان تصویر خویشتنِ خویش و تصویر نبوغ خلاقانه، و به عنوان تصویر احیای دینی – آن گونه که ک.گ.یونگ آن را توصیف می کند – در ادبیات نقشی بسیار عظیم ایفا می کنند. به عنوان مثال پیتر پن Peter Pan ، جاناتان مرغ دریایی Möwe Jonathan ، یا دخترک مومو Momo ، و پهلوان جوان در کتاب های مایکل اِندس Michael Endes ، تصاویری فوق العاده هستند که معنا و اهمیت این کهن الگو را نشان می دهند و از محبوبیتی درخور و شایسته برخوردارند. در یک ” جامعه ی بی پدر” یعنی در جامعه ای که ارزش های سنتی در آن مورد تردید و تشکیک قرار گرفته اند، این کهن الگو به ویژه برجسته می شود. به گفته ی یونگ دو اختلال، ویژه ی مردی که عقده ی مادر برجسته ای دارد، عبارت اند از همجنسگرایی و دون ژوئن مآبی. در مورد اخیر، مرد، در هر زنی به دنبال تصویر مادر است، تصویری از یک زن کامل و بی نقض، که به مرد همه چیز می دهد. مرد در طلب یک ایزد بانوست ، و هر بار در رابطه اش با یک زن کشف می کند که این زن، صرفا یک موجود انسانیِ معمولی است

 

چهار مقاله یونگی / ترجمه: مهدی سررشته داری / نشر: مهراندیش

در این کتاب مفاهیم بنیادی روانشناسی یونگی به قلم دو تن از معروف ترین مفسران اندیشه یونگ معرفی شده است. خانم ماری لونیز فن فرانتس که همکار یونگ نیز بوده، در دو مقاله (( فرآیند تفرد )) و (( انسان کیهانی)) به چگونگی و زیر و بم های جریان خودیابی انسان و رسیدن به تمامیت می پردازد و چنان که رسم این گونه بررسی هاست، به اسطوره ها و داستان های پریان کشورهای دیگر هم اشاره می کند. دو مقاله (( شناخت نفس )) و (( رویاروئی با شخصیت مهتر)) را ادوارد اف ادینجر، که او نیز از بزرگترین شارحان و مفسران اندیشه های یونگ به شمار می رود، نوشته است. ادینجر به ساختمان روان آدمی، وجود دو مرز آگاهی در آن و چگونگی برخورد، ملاقات و رویارویی این دو مرکز با یکدیگر می پردازد و ما را برای چنین رویدادی آماده می کند

 

 

آنیما و آنیموس در قصه های پریان / ترجمه: مهدی سر رشته داری / نشر: مهراندیش

در میان گونه‌های مختلف ادبیاتِ اسطوره‌ای قصه‌های پریان ساده‌ترین و ناب‌ترین ابرازات ضمیر ناخودآگاهِ جمعی به شمار می‌آیند و ازاین‌رو روشن‌ترین درک الگوهای پایه‌ای روان انسان را در اختیار ما می‌گذارند. هر قوم یا ملتی این واقعیت روانی را به شیوۀ خاص خود بیان می‌کند و به همین خاطر مطالعۀ داستان‌های پریان جهان بصیرتی غنی نسبت به تجربیات آرکتایپی نوع بشر به ما می‌بخشد. ماری ـ لوئیز فُن فرانتس را شاید بتوان بزرگ‌ترین مرجع تعبیر این‌گونه قصه‌ها دانست. او در این کتاب گام‌های لازم برای تحلیل این قصه‌ها را وصف می‌کند و با نقل داستان‌های پریان اروپائی این گام‌ها را روشن می‌سازد. او کار خود را با اشاره به تاریخ پژوهش در قصه‌های پریان و نظریه‌های مختلفی که درزمینۀ تعبیر آن‌ها ارائه شده است، آغاز می‌کند و در این رابطه به بحثی گسترده در مورد موتیف‌های مربوط به مفاهیمی که یونگ از سایه، آنیما و آنیموس در نظر دارد، می‌پردازد.یر قصه های پریان و آاین کتاب ثمره نزدیک به بیست سال کارعلمی ماری-لوئیز من فرانتس در حیطه روان‌شناسی عملی است که شاید بشود او را بالاترین مرجع تعبیر روان‌شناختی قصه‌های پریان و موتیف‌های مرتبط با روان‌شناسی یونگی دانست. مفاهیمی که بر اساس برداشت‌ها و تجربیات بی‌شمار یک روان‌کاو و در جریان معالجه بیماری‌های عصبی و معاشرت با زنان و مردانی از سطوح مختلف اجتماع شکل گرفته است

 

 

زن در قصه های پریان / ترجمه: ماندانا صدر زاده / نشر: روشنگران

ماری لوئیز فن فرانس، روان شناس سوئیسی، همکار دیرینه ی یونگ و از بنیان گذاران روان شناسی تحلیلی او به شمارمی آید. او در کتاب حاضر با بررسی قصه های پریان که عرصه ی خود نمایی کهن الگوها و نمادهای ناخودآگاه است، وجوه متعدد روح زنانه را با رویکرد روان شناسی یونگ آشکار مینماید. این اثر به یقین کمکی است شایان توجه در فرآیند خویشتن یابی و شکوفایی زن و توازن بخشی به حیات بشریت بر کره خاکی.

 

 

مقدمه بر کتاب انسان و سمبولهایش / ترجمه: دکتر محمود سلطانیه / نشر: جامی

باوری بسیار رایج وجود دارد که کاربرد روانشناسی یونگ فقط برای میانسالان است این هم واقعیت دارد که مردان و زنان زیادی به میان سالی میرسند بی آنکه به بلوغ روانی دست یابند از این روی ضروری است که آنان را یاری دهیم تا به تحول مناسب سن خود برسند آن ها در مرحله ی مقدماتی روند شکل گیری فردیت آن گونه که دکتر فن فرانز گفته است در جا میزنند این موضوع هم واقعیت دارد که جوانان نیز در روند رشد خود با دشواری های جدی روبه رو میشوند انسان برای انتقال آنچه در ذهن دارد به همگونه‌ی خود از گفتار یا نوشتار بهره می‌گیرد. اگر چه زبان انسان سرشار از نمادهاست اما در بسیاری موارد از نشانه‌ها و نمایه‌هایی كه خیلی هم گویا نیستند نیز استفاده می‌كند. آنچه ما نمادش می‌نامیم یك اصطلاح است، یك نام یا نمایه‌ای كه افزون بر معانی قراردادی و آشكار روزمره خود دارای معانی متناقصی نیز باشد. نماد شامل چیزی گنگ، ناشناخته یا پنهان از ماست. برای مثال بر روی بسیاری از بناهای مهم كرت(از جزایر یونانی واقع در مدیترانه) نقش یك تیشه‌ی دوسر وجود دارد. در واقع معنای واقعی آن نماد از نظر ما ناشناخته می‌باشد

 

فرآیند فردیت در قصه های پریان / ترجمه: زهرا قاضی / نشر : شرکت سهامی انتشار

ترجمه حاضر بخش‌هایی از سخنرانی دکتر "مری لویز فون فرنس" (1915 - 1998) در موسسه یونگ در زوریخ است. "هدف دکتر فون فرنس از ارائه این سخنرانی‌ها نزدیک کردن درک عمومی به مفاهیم درج شده توسط پروفسور یونگ بوده است... او در راستای هدفش، مبحث "فرایند فردیت" را که از مفاهیم بسیار عمیق و گسترده‌ای است که یونگ بر این تاکید ورزیده، در این کتاب از دیدگاه‌های اسطوره‌ای، ادبی و مذهبی بررسی کرده و بر نمادگرایی درون مایه پرنده در شش قصه از اروپا و آسیا تمرکز نموده است. در این زمینه به ارتباط کیمیاگری و قصه‌های پریان توجه کرده و معتقد است هر دو، کیمیاگری و قصه‌های پریان، برای هم خاصیت جبرانی دارند. در این شش قصه برخی از محورهای فرایند فردیت مطرح شده [است]". عناوین افسانه‌های مذکور عبارت‌اند از: "طوطی سفید"، "حمام بادگر"، "شاهزاده حسن پاشا"، "پرنده آواز خوان گلریز"، "بلبل هزاردستان" و "ققنوس

 

 

آثار او به آلمانی و انگلیسی:

 

 

آثار منتخب:

 

اکثر این عناوین ترجمه یک عنوان اصلی آلمانی است. چند عنوان در ابتدا به زبان انگلیسی منتشر شد.

 

تصورات الكیمیایی فعال ISBN 0-87773-589-1

کیمیاگری: مقدمه ای بر نمادگرایی و روانشناسی ISBN 0-919123-04-X

Animus و Anima در Fairy Tales ISBN 1-894574-01-X

ابعاد عرفانی روح ISBN 1-57062-426-7

الگوهای آرکه ای در قصه های پریا ISBN 0-919123-77-5

Aurora Consurgens: یک اسناد مربوط به توماس آکویناس درباره مسئله تضاد در کیمیاگری. کتاب های درون شهر، تورنتو، 2000 ISBN 0-919123-90-2

سی.جی. یونگ: افسانه او در زمان ما ISBN 0-919123-78-3

افسانه های ایجاد ISBN 0-87773-528-X

رویاها شامبلا، بوستون، 1991. ISBN 0-87773-901-3

زنانه در پری داستان ISBN 1-57062-609-X

شناسایی در افسانه ها ISBN 1-57062-613-8

تفسیر افسانه ها انتشارات بهار، دالاس، چاپ هشتم، 1987. ISBN 0-88214-101-5

نور از تاریکی: نقاشی پیتر Birkhäuser ISBN 3-7643-1190-8 (1980)

شماره و زمان ISBN 0-8101-0532-2 (1974)

در حجاب و همدردی: ... ISBN 0-919123-02-3

رویاهای و مرگ: تفسیر یونانی ISBN 0-8126-9367-1

پروژکتور و مجدد مجموعه در روانشناسی یونانی: بازتاب روح ISBN 0-87548-417-4

Psyche and Matter، Shambhala، Boston (1992) ISBN 0-87773-902-1

معنای روان شناختی رهایی در عرفان ISBN 0-919123-01-5

Puer Aeternus: مطالعه روانشناختی مبارزات بزرگسالان با بهشت فرزند ISBN 0-938434-01-2

گربه: داستان رستگاری زنانه ISBN 0-919123-84-8

الاغ طلایی Apuleius: آزادی زنانه در مرد ISBN 1-57062-611-1

تفسیر قصه های پریا ISBN 0-87773-526-3

شور و هیجان پرتوا: تفسیر روانشناختی از دیدگاه او. Inner City Books، Toronto، 2004. ISBN 1-894574-11-7

مشکل Puer Aeternus ISBN 0-919123-88-0

سایه و شر در افسانه ها ISBN 0-87773-974-9

راه رویایی، ISBN 1-57062-036-9

دی وی دی راه دیوانه

ریتم زمان و افشای ISBN 0-500-81016-8

چشمه عشق حکمت: تقدیم به ماری لوئیس فون فرانس مجموعه کاملی از سخنان، مقالات، تصورات شخصی، بررسی کتاب ها و بیشتر از ده ها تن از افرادی است که توسط فون فرانس تحت تاثیر قرار گرفته است. همچنین شامل فهرستی از کتابهای انگلیسی فون فرانس است.

 

 

کارل گوستاو یونگ: "اصطلاح ناخودآگاه را به منظور پژوهش -و با علم به اینکه می توانستم واژه خدا را به کار بگیرم -ابداع کردم و در آنجایی که به زبان اساطیر سخن می گویم مانا،خدا و ناخودآگاهی با هم مترادفند.زیرا که از دو مفهوم اولی یعنی مانا و خدا همان قدر بی خبریم که از معنای دومی."