روان تحلیل / دوره / دوره حضوری

1,700,000

تربیت مدرس و تحلیلگر یونگی / دوره هشتم / شروع 3 مرداد 99

1399/04/011399/05/03
چکیده
نظریه روان تحلیلی یونگ، از لحاظ جامعیت با نظریه فروید برابری کرده و از نظر پیچیدگی بر آن برتری دارد. انگیزه های انسانی یونگ با عقیده فروید مبنی بر مرکزیت سکس و تمایلات جنسی مخالفت کرده و ابراز عقیده کرد که انسان ها همانقدری که به وسیله اهداف، آرزوها و امیال دیگرشان برانگیخته می شوند، به وسیله ی تمایلات جنسی نیز برانگیخته می شوند. از نطر یونگ فضیلت خود بودن، تلاش برای رشد و خودشکوفایی خلاق، از انگیزه های اصلی رفتار انسان هستند.
 


دوره هشتم، همزمان بصورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.

 
 
جمعه‌ها از ۳ مرداد
تعداد جلسات : 8
ساعت :  10 الی ۱۳
سرمایه گذاری : ۱.7۰۰.۰۰۰ تومان
ظرفیت: 20 نفر حضوری
 
 
 
این دوره (ماژول اول) برای تمام علاقه مندانی که میخواهند این متد غنی روانشناسی و خودشناسی را بصورت عمیق و علمی و حرفه ای آموزش ببینند مناسب خواهد بود، لازم به ذکر است که مجموعه روان تحلیل سعی دارد تا در فضایی حرفه‌ای و به دور از شتاب‌زدگی موضوع را آموزش بدهد. لازم به ذکر است که این دوره با عنوان (مبانی یونگ)، شروع یک فرآیند 12 (ماژول) مرحله‌ای است تا دوستان در طی این مسیر با کل مسیر خودشناسی یونگی آشنا می شوند، عزیزانی که این دوره را با موفقیت پشت سر بگزارند می توانند به دوره بعدی راه یابند.
 

سیلابس های دروه : مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ

 

1. تاریخچه شخصی یونگ

خانواده و اجتماعی که یونگ در آن میزیست / سیری کوتاه در زندگی یونگ / شخصیت و زندگی خصوصی یونگ / دوران کودکی / تحصیلات / یونگ و فروید / بحران میان سالی / بازی خلاقانه / کشف کهن الگوها / ماندالا / برج بولینگن / حلقه مطالعاتی ایرانوس
 

2. آثار یونگ

کتاب قرمز / انسان و سمبل هایش / پاسخ به ایوب / تعبیر رویا / راز پیوند / روانشناسی و کیمیاگری / سمینار چنین گفت زرتشت نیچه / روح و زندگی / چهار صورت مثالی / آیون / راز پیوند
 

3. کشف روان

ساختار روان / ضمیر ناخودآگاه فردی و جمعی / ایگو / پرسونا / عقده / سایه / آرکتایپ / آنیما / آنیموس/ سلف
 

4. سفر روان

مراحل کهن الگویی تکوین / فرآیند فردیت / نوع و جنسیت / مناسک عبور / بحران میان سالی / کهن سالی / تخیل فعال / سنخ های روانی

 

5. رویاها و سمبل

چرا رویا میبینیم / اهمیت رویا / منشا رویا / رویاهای یونگ / تجزیه و تحلیل رویا
 

6. خصوصیات روانی و ارتباط

روانشناسی ضمیز ناخودآگاه / برونگرایی و درونگرایی / عملکرد چهارگانه / هشت نوع شخصیت روانی / عوامل تعیین کننده خصوصیات روانی / کارکرد احساس، شهود، تفکر و حس / تیپ های روانشناختی و مسیر رشد
 

7. علوم ماورایی و متافیزیک

عرفان گرایی / ایچینگ / کیمیاگری / موضوع شر / داستان ایوب / سفر بسوی خود، هندوئیسم، بودیسم، مسیحیت
 
 
حد مجاز غیبت : 3 جلسه
در طول دوره یک تمرین فردی (نوشتاری) و پرزنتیشن در انتهای دوره باید ارائه گردد در صورت انجام آنها، شرکت کننده موفق به اخذ مدرک ماژول یکم : دوره تربیت مدرس و تحلیلگر یونگی خواهد شد.
 

 

شرحی کوتاه بر یونگ و ایده هایش:

 
یکی از موارد باعث اختلاف نظر میان یونگ و فروید، مبحث مربوط به ناخودآگاه می‌باشد. چرا که فروید ناخودآگاه را برآمده از خودآگاه و وابسته به آن می‌دانست در حالیکه یونگ معتقد بود، عرصه خودآگاه ذهن در انسان همانند یک جزیره کوچک در اقیانوسی از ناخودآگاه قرار دارد. یونگ ناخودآگاه را به دو بخش اصلی تقسیم نموده بود، یکی ناخودآگاه فردی که زمینه بروز انگیزه‌ها و امیال درونی است و به مضامین دوران کودکی ختم می‌شود و دیگری ناخودآگاه جمعی که ریشه در حیات اجدادی بشر دارد و شامل تجربه‌های گذشتگان است که در هاله‌ای از ابهام فرورفته‌است. او معتقد بود که ناخودآگاه از لحاظ دسترس‌پذیری به سه سطح قابل تقسیم است که عبارتند از:av
 
سطح ناخودآگاه در دسترس.
سطح ناخودآگاه که با اندیشه قابل دسترس است.
سطح ناخودآگاه هسته که غیرقابل دسترس است.
یونگ در یکی از سخنرانی‌های خود عنوان می‌کند که، اصطلاح ناخودآگاه را به منظور پژوهش مطرح کرده‌است و به جای آن می‌توانسته از واژه «خدا» استفاده نماید.
 
او همچنین عنوان می‌کند که هرجا به زبان اساطیر سخن گفته‌است، واژه‌های مانا، خدا و ناخودآگاه با یکدیگر مترادف بوده‌اند. کارل گوستاو یونگ معتقد است، برجسته‌ترین ویژگی مربوط به ناخودآگاه جمعی، نمادهای کهن و شگفت‌انگیزی هستند که آن‌ها را کهن الگو (آرکی تایپ) نامیده‌است. یونگ معتقد است زبان ناخودآگاه، زبان نمادها است که برای سخن گفتن با آدمی از راز و رمزهای پنهان در نمادها استفاده می‌کند. ناخودآگاه به واسطه رؤیا و اسطوره با انسان سخن می‌گوید و زادگاه هردوی آن‌ها در ناخودآگاه فردی و جمعی است. وی معتقد است رؤیای جمعی همان اسطوره است که در طی تاریخ توسط ملل و اقوام به زبان تمثیل و نماد بیان می‌شوند و عمیق‌ترین لایه‌های ناخودآگاه جمعی را آشکار می‌کنند. آثار یونگ بسیار پیچیده و مبسوط هستند و یونگ روش تجربی را تنها راه حل ممکن می‌دانست. جهان‌بینی علمی او گرچه تجربی است ولی با نسبی‌گرایی علمی سدهٔ بیستم به ویژه با دانش فیزیک همنواتر است. یونگ و همچنین فروید از پیشگامان عرصه‌ای کشف نشده بودند و اندیشه‌هایشان در گذر زمان دستخوش دگرگونی و تحول شده‌است. در نتیجه نوشته‌های آنان اغلب حاوی مفاهیمی شکل نیافته، رهاشده و حتی متناقض است به نحوی که برای تشریح اندیشه‌های این دو باید تا حدودی دقت و مراقبت به خرج داد.
 
یونگ زندگی حقیقی را گسترش آگاهی می‌داند نه جریان زندگی در خود. او می‌گوید که شخصیتی وحدت یافته به احساس و دریافت زندگی می‌رسد و انسان صرفاً پدیده‌ای با جنبه‌های گوناگون نیست. او «شدن» را همراه با رنج می‌داند. از نظر یونگ فرصت مناسب برای توسعه شخصیت انسان کافی نیست. او رشد بشر را از منابع درونی می‌داند و کسی را که در درون فقیر است دارای رشد شخصیتی ناشی از بیرون وجودش می‌داند. یکی از آثار یونگ، تحلیل رؤیا (گفتارهایی در تعبیر و تفسیر رؤیا) است؛ درس گفتارهای ترم زمستانی ۱۹۲۸ و تابستانی ۱۹۲۹ که در سه جلد با ترجمه رضا رضایی و آزاده شکوهی به فارسی ترجمه و توسط نشر افکار منتشر شده‌است. «انسان و سمبول‌هایش» یکی از کتاب‌های یونگ است که به زبان فارسی ترجمه شده‌است؛ که در این کتاب فقط شرح مختصری بر نظریات یونگ مانند کهن‌الگو و … داریم؛ و در کل این کتاب جز آثار اصلی یونگ نبوده و انتشار آن در جهت آشنایی بیشتر مردم با افکار او بود. او همچنین در آثار خود به آنیما و آنیموس اشاره می‌کند که در بخش ناهشیار ذهن افراد نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. بر اساس گفته‌های یونگ آنیما در ضمیر ناهشیار مرد به صورت یکی شخصیت درونی زنانه جلوه‌گر می‌شود و آنیموس در ضمیر ناهشیار زن به صورت یکی شخصیت درونی مردانه پدیدار می‌شود.
 
اگر شخصی به‌راستی آثار کارل را مطالعه کند متوجه این موضوع می‌گردد که کارل یانگ به‌واقع به گفتگوی خدایگان با انسان اعتقاد داشته‌است. افکار کارل یانگ از این جهت جذاب بود که به زندگی برخی افراد معنا می‌بخشید، و به همین دلیل بسیاری از افرادی که در پریشانی به سر می‌بردند به خوبی جذب این افکار یونگ می‌شدند. بیشتر افراد ثروتمند برای مشکلات یا بیماری‌های خویش به کارل یونگ مراجعه می‌کردند. به عنوان مثال پس از اینکه کارل یونگ توانست دختر راکفلر میلیاردر آمریکایی را به جلسات خود جلب کند، آرام آرام حضور در جلسات کارل یونگ تبدیل شد به کاری که هر زن ثروتمند آمریکایی می‌بایست انجام دهد. به گونه‌ای که اگر فرد یک زن آمریکایی بود که نیاز به کمک مشاوره‌ای داشت مانند «ادیت راکفلر مک کورمیک» در جلسه با کارل یونگ حضور پیدا می‌کرد. بیمارانِ وی از افکار پریشان خویش رهایی پیدا می‌کردند و به دنیای الهه‌های یونانی وارد می‌شدند و این افکار جایگزین پریشانی‌ها و نابسامانی‌های آنها می‌شد، و بدین ترتیب کارل یونگ بیماران خود را از دنیای واقعی رهایی می‌بخشید.
 
 
 

 

نقشه راه: 

 
دوره کامل تربیت مدرس یونگی شامل 4 ماژول اصلی و 8 ماژول مستقل می باشد،ماژول‌های اصلی باید به ترتیب توسط فراگیر گذرانده شود،اما ماژول های مستقل بصورت غیر ترتیبی فقط برای کسانی که ماژول های اصلی را پشت سر گذاشته باشند قابل استفاده خواهد بود. دروه های پایه باید به ترتیب گذرانده شود، اما دوره های پیشرفته ترتیب خاصی ندارد ولی فراگیر برای ورود به دوره حرفه‌ای باید تمامی آن‌ها را گذرانده باشد. در ماژول‌های پایه تمرکز بیشتر بر آشنایی با پیکره اصلی روانشناسی تحلیلی می‌باشد، در ماژول‌های پیشرفته، نکات کلیدی مطرح شده در دوره پایه را با دقت بیشتر و بصورت ذره‌بینی و مصداقی موشکافی خواهیم کرد و در دوره‌های حرفه‌ای سعی می‌کنیم دشوارترین مباحث در این حوزه که مربوط به شفای زخم‌های جان می‌باشد را انجام دهیم، ماژول‌های حرفه‌ای بصورت کاراگاهی و تجربه گرایانه به همراه تدریس خواهد بود تا فرصت تجربه و آشنایی با درمان و شفا در حوزه روانشناسی تحلیلی برای فراگیران فراهم باشد.
 
 
ماژول های اصلی(پایه) :
01. یونگ : ایده‌های کلیدی / Keys Idea
02. یونگ : اسطوره / Myth
03. یونگ : آنیما / آنیموس (شخصیت‌شناسی آرکتایپی) / Anima/Animus (Archetypal Typology)
04. یونگ : سفر قهرمانی / Heroic Journey
 
ماژول های مستقل (پیشرفته):
05. یونگ : سفر قهرمانی زنان / Women Heroic Journey 
06. یونگ : سفر قهرمانی مردان / Men Heroic Journey
07. یونگ : بحران میان‌سالی / Midlife Crises
08. یونگ : رابطه / Relationship 
 
ماژول های درمانی (حرفه‌ای):
09. یونگ : خود مقدس / Sacred Self
10. یونگ : همزمانی / Synchronicity
11. یونگ : سایه / Shadow
12. یونگ : عقده / Complex
 
 
 




دوره‌های آزاد: 
این دوره‌ها بصورت آزاد و خارج از ترتیب دوره تربیت مدرس و تحلیلگر یونگی برگزار خواهد شد، دود دوره اول جهت برخورداری از دو دیدگاه متفاوت یونگ در تیپ شناسی و تحلیل روان ب سبک خودش می باشد، هدف از ما‌بقی این دوره‌ها آشنایی با مفهاهیم پایه‌ای و فلسفی و روانکاوانه برای علاقه مندان به مکتب روانشناسی تحلیلی یونگ می‌باشد.  
 
. تیپ شناسی مدل (MBTI (Step I - II - III
. تست تداعی ازاد رمزواژه / Watchword
 
. شوپنهاور به زبان ساده برای یونگین‌ها / Schopenhauer for Jungian
. فلسفه اگزیستانسیالیسم به زبان ساده برای یونگین‌ها / Existentialism for Jungian
. هایدگر به زبان ساده برای یونگین‌ها / Heidegger for Jungian
. روان درمانی اگزیستانسیال و پدیدارشناسانه برای یونگین‌ها / Existentialism therapy for Jungian
. روانکاوی و سیاست برای یونگین‌ها /  psychoanalysis and politics for Jungian
. کامو برای یونگین‌ها / Alber camu for Jungian
. لکان برای یونگین‌ها / lacan for Jungian 
. مبانی روانکاوی فروید ، بیون و وینیکات برای یونگین‌ها / S.Freude / D.Winikat / W.R.Bion for Jungian





بهره افراد از شرکت در این کارگاه چیست؟

 

آشنایی حرفه‌ای با روانشناسی تحلیلی یونگ
ذریافت گواهی از انستیتو یونگ تهران
عضویت دائم در گروه مدرسین روانشناسی تحلیلی
امکان همکاری در صورت علاقه به تدریس و آموزش در فضاهایی به غیر از روان تحلیل

 

این کارگاه برای چه کسانی است؟

این دوره ها برای تمام کسانی که علاقه مند به آشنایی بیشتر با حوزه روان و یافتن راهی برای شفای زخم‌های جان می باشند مفید است.

 

تعامل شرکت‌کنندگان چگونه است؟

هر جلسه قسمت پرسش و پاسخ داریم، همچنین در گروه تلگرامی کلاس در طول هفته فضای گفت و گو محیا می باشد

 

در این کارگاه، به چه چیزهایی پرداخته می‌شود؟

روان‌شناسی تحلیلی اصطلاحی در روانشناسی است که توسط کارل گوستاو یونگ برای متمایز ساختن نظریات و روش درمان‌گری خود از روان‌کاوی فروید و روان‌شناسی فردی آدلر به کار برده شد. بنا بر تعریف‌های روان‌شناسانه، روان‌شناسی تحلیلی شیوه‌ای از مطالعه و تفسیر روان و اختلال‌های آن بر اساس ارزش‌های فلسفی و نمادها و تصاویر ازلی و سائق خودکامرواسازی است که کارل یونگ آن را پایه‌گذاری کرده‌است.

 

خودآگاه و ناخودآگاه

روان‌شناسی تحلیلی با ساختار و پویایی روان سروکار دارد. روان به خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم می‌شود و ناخودآگاه در خدمت ترمیم نقش خودآگاه است. هرگاه نقش خودآگاه بیش از حد یک‌جانبه باشد، ضد ناخودآگاه آن به‌طور خود مختار پدیدار می‌شود تا تعادل آن را حفظ کند. ناخودآگاه این کار را در درون با رویاها و تصاویر قدرتمند انجام می‌دهد. بسیاری اوقات جزء ناخودآگاه می‌تواند برونی شود و آشکار گردد که در این صورت فرافکنی نام می‌گیرد. این کار می‌تواند شامل پاسخ عاطفی شدید نسبت به شخص دیگر یا موقعیتی خاص باشد.

یونگ بر آن است که هم خودآگاه و هم ناخودآگاه دربردارندهٔ یک عنصر شخصی و یک عنصر جمعی است. خودآگاهی شخصی متشکل از احساس آگاهانه و بی‌واسطه محرک‌های بیرونی و درونی و نیز اثر به‌جامانده از محرک‌های پیشین که قابل بازگشت به خودآگاه بلافصل انسان است. خودآگاهی جمعی همان جهان‌بینی یا روح زمانه‌است که از باورها و سوگیری‌ها و ایستارها و اصول هر جامعه یا گروه مشخص تشکیل می‌شود.

ناخودآگاه شخصی دربرگیرندهٔ عناصر زیر است: تجارب شخصی فراموش‌شده یا سرکوب‌شده - آثار به‌جامانده از محرک‌های بیرونی و درونی و آمیزه‌ای از اندیشه‌ها که خواه به دلیل ضعف و ناروشنی بیش از حد یا به دلیل سرکوب‌شدن هرگز به خودآگاه نرسیده‌اند.

ناخودآگاه جمعی از غرایز و اشکال موروثی ادراک یا اندریافت تشکیل می‌شود که هرگز فرد به آن‌ها آگاهی نداشته و در طول زندگی او به دست نیامده‌اند، بلکه وجه مشخص گروه کامل از افراد - خانواده، ملت یا همهٔ نوع بشر - می‌باشد.

 

منش‌ها و سنخ‌های روانی

تعیین جهت نیروی روانی بخشی کلیدی از کار تحلیل‌گر روانی است. یونگ برای کمک به این تحلیل مجموعه‌ای از سنخ‌های روانی را عرضه نمود. نیروی روانی را می‌توان در دو منش اساسی تقسیم‌بندی کرد:

برون‌گرا: نگرش برون‌گرا از بیرون برانگیخته می‌شود و با عوامل بیرونی و عینی هدایت می‌شود.

درون‌گرا: نگرش درون‌گرا از درون برانگیخته می‌شود و با عوامل درونی و ذهنی هدایت می‌شود.

برون‌گراها و درون‌گراها در روابط متقابل‌شان سوءتفاهم و نسبت به یکدیگر عدم احترام دارند. همچنین برای روان چهار کنش نیز فرض می‌شود که به دو زوج متضاد تقسیم می‌شود: انگیزش، تفکر، احساس، بصیرت که انگیزش زوج متضاد بصیرت و تفکر زوج متضاد احساس است. جهت‌گیری آگاهانه در فرد در جهت یکی از این چهار مورد است و به دلیل اصل ترمیم ناخودآگاه ضد هر مورد در ناخودآگاه خواهد بود و دو مورد باقی‌مانده به منزلهٔ کنش‌های نیمه‌آگاه و کمکی به کنش برتر کمک می‌کند. یونگ دو منش درون‌گرا و برون‌گرا را با چهار کنش ترکیب نمود و هشت سنخ روانی ایجاد کرد. تعیین سنخ تحلیل‌گر را قادر می‌سازد تا از جهان‌بینی فرد و سیستم ارزشی او درک بهتری بیابد.

 

صورت مثالی

سنخ‌های روانی بخشی از تحرکات وسیع‌تر نیروی روانی است که شامل چهار صورت مثالی می‌شود. این صورت‌ها به شکل جفت‌هایی عمل می‌کنند که یکی از آن‌ها خودآگاه بوده و توسط جفت ناخودآگاه ترمیم می‌شود:

 

خود و سایه

خود سالم عناصر خودآگاه و ناخودآگاه را سازمان می‌کند و متعادل می‌سازد. یک خود ضعیف فرد را در تاریکی و در معرض خطر غرق‌شدن در باتلاق تصورات آشفته و ناخودآگاه قرار می‌دهد. یونگ در کتاب (انسان در راه کشف روح خود) می‌گوید: (خود)... با (من) متفاوت است. (خود) تمامیّت روانی ماست و از خود آگاهی و اقیانوس بی کران روح نشأت می‌گیرد. سایه معمولاً اشاره به یکی از ۲ مورد زیر دارد: ۱) قسمتی ناخود آگاه از شخصیت فرد که نفس خوداگاه آن را جزئی از خود نمی‌پندارد. به دلیل اینکه شخص معمولاً قسمت‌های کمتر خواستنی خود را رد می‌کند یا نسبت به آن‌ها بی اطلاع است، سایه معمولاً منفی است، یا ۲) کّل ناخودآگاه، یا به عبارت دیگر، تمام چیزهایی که شخص نسبت به آن‌ها خوداگاهی کامل ندارد. با تمام این وجود، گاهی جنبه‌های مثبت هم در سایه شخص پنهان می‌شوند.

 

صورتک و روان‌انگاره

صورتک قسمتی از خودآگاه است که از طرف خود با جهان خارج سخن می‌گوید. (صورتک (persona)از کلمهٔ لاتین ماسک تئاتر گرفته شده‌است) صورتک با طبقهٔ اجتماعی، شغل، فرهنگ و ملیت شکل می‌گیرد. انسان در موقعیت‌های مختلف از صورتک‌های گوناگون استفاده می‌کند، اما یک صورتک عمومی را می‌پذیرد که متعلق به سنخ کنشی برتر اوست. جنبهٔ ناخودآگاه صورتک روان‌انگاره است. یونگ از نام‌های نر و ماده برای روح به زبان لاتین یعنی روان‌مردانه (animus) و روان‌زنانه (anima) استفاده کرد. روان‌انگاره همیشه با جنسیت متضاد با فرد نشان داده می‌شود. روان‌انگاره یک سنخ باستانی است که می‌تواند تمام ناخودآگاه را بنماید. این پدیده ارثی و بی‌زمان است اما با تجربهٔ واقعی فرد از جنس مقابل به خصوص پدر و مادر تغییراتی می‌کند. روان‌انگاره‌ها در رویاها، افسانه‌ها و تخیلات ظاهر می‌شوند، اما در عین حال فرافکنی هم می‌شوند و تصویر تحریف شده‌ای از افراد جنس مقابل ایجاد می‌نمایند.

 

 
جمعه‌ها از ۳ بهمن
تعداد جلسات : 8
ساعت :  10 الی ۱۳
سرمایه گزاری : ۱.7۰۰.۰۰۰ تومان
ظرفیت: 20 نفر حضوری
 
مکان کلاس:
تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از میرداماد، روبرو ایستگاه مترو شریعتی
کوچه زرین، برج مینا، طبقه سوم، واحد 2
 
 
 
 

نظرات 
    برای ثبت نظر باید عضو باشید. اینجا ثبت نام کنید یا اگر عضو هستید وارد سامانه شوید.