کتاب
- روان تحلیل /
- مطالب /
-
کتاب
روان تحلیل / مطالب / کتاب
ژرفای زن بودن
من که شادمانی حقیقی و احساس رضایت خود را گم کرده ام، چه باید بکنم؟چه باید بکنم که زندگی ام از نو زنده شود؟پیام ها و کمک این سفر برای زنان: - چگونه می توانیم زخم های خود را شفا دهیم و شفاگری زنانه را بیاموزیم؟- چگونه می توانیم به درک و رابطه متعادلی با مادر برسیم؟- اگر رابطه با بدن زنانه خود را از دست دادیم، چگونه با آن مجدداً رابطه برقرار کنیم؟- چرا در اوج موفقیت های اجتماعی سوالی پوچ کننده به سراغمان می آید : فایده تمام این ها چیست؟- چرا بارها تا سه می شمارم، اما هرگز کاری را که باید آغاز نمی کنم؟پیام های این سفر برای مردان دارد:- آیا احساس کرده اید که سرچشمه شور و خلاقیت شما دچار اختلال شده است؟ چه باید کرد؟- آیا احساس کرده اید که می خواهید همسری یا همراهی بسیار هنرمند و با شور و شوق داشته باشید، در حالی که خود این ویژگی ها را ندارید؟ چرا؟- آیا احساس کرده اید که زنانگی برایتان موضوعی بسیار پیچیده است و تضادهای زنان را کاملاً غیر منطقی می دانید؟- آیا از کار و رابطه خود با زنان احساس رضایت دارید؟
0
مادر مرده
آندره گرین تأثیر قابل توجه و چشمگیری بر روانکاوی فرانسوی، انگلیسی و اخیراً آمریکایی داشته است. او شهرت جهانی دارد. تا همین اواخر، وقتی ادبیات تحلیلی آمریکا را دنبال میکردید، به سادگی ممکن بود که از تفکرات گرین و این حقیقت که او بیش از چهل سال در مرزهای علم روانکاوی مشغول به کار بوده است، غافل بمانید. کار او به وضوح با ویژگی امتیازدهی و تصریح پیچیدگی و مرکزیت امر منفی مشخص میشود. معرفی گرین به عالم روانپزشکی در ۱۹۵۳، در زمانی اتفاق افتاد، که موفق به کسب جایزهی کونکورز شد که او را به «سنت آنه»، «مکهی روانپزشکی فرانسوی» آورد. یکی آمد تا درک کند که چگونه، در بیشتر موارد، پایان در ابتدا آشکار میشود، همانطور که او زمانی به سوپروایزر مشهور خود «هنری ای[۱]» اعلام کرد که او «یک روانپزشک نیست». روانپزشکی در یک بافت منفی زیست میکند، چیزی که او نبود. گرین آغاز به تعریف آنچه که او به زودی تبدیل به آن میشود کرد؛ یک روانکاو.
0
زیستشناسی آزادی
زیستشناسی آزادی محصول همکاری بین فرانکوئیس اَنسِرمِت[۱] روانکاو و پییر مگیسترتی[۲] دانشمند علوم اعصاب است که به منظور بازاندیشی ایدههای اساسی فروید و لکان، بواسطهی تحقیقات گستردهای، از مفهوم شکلپذیری عصبی پشتیبانی میکنند. نویسندگان معتقدند، آزادی روانشناختی که از روانکاوی موفق پدید میآید، ریشه در شکلپذیری عصبی دارد. تز آنها مستلزم بازخوانی گستردهی ایدههای روانکاوی با یافتههای علوم اعصاب معاصر است
0
از روانکاوی کلاسیک تا روانکاوی معاصر
تقریباً تمامی اختلافات نظری با نظریهی فرویدی، از آلفرد آدلر و کارل یونگ گرفته تا فیربرن، کوهات و روانکاوی ارتباطی[۱]، خط افتراق آنها با تعدیل یا رد یکی از این ایدههای بنیادی فرویدی (پاراگراف سوم) ترسیم میشود.
این کتاب دکتر ایگل[۲] که بعد از مدتها انتظار منتشر شد ایدههای فرویدی را به طرز ماهرانهای گرد میآورد و با روشنی و ایجاز ارائه میدهد. از آنجا که ایگل تاروپود تفکر فروید را تشخیص میدهد و به آنها وضوح مفهومی می بخشد کتاب را به صورت متن فشرده ارزشمندی از همهی نوشتههای فروید در آورده است بدون اینکه مشکلات بغرنج ناشی از کاربست نظری و بالینی ایدههای فروید را از نظر دور بدارد. صرف این کار کتاب او را به خلاصهای ارزشمند برای هر نوع خوانش از فروید بدل میسازد.
0
آفرینش خویشتن
آیا روانکاوی، در میانهی یک جنگ متمدنانه است؟ بخش «جنگ» این ترکیب، استعارهی مناسبی به نظر میرسد، ولی «متمدنانه» خیلی برای توصیف این فضا مناسب نیست. به نظر میرسد مباحثات استدلالی در باب نظریهها جایشان را به مجادلات حملههای شخصی، اتهامزنی و رد اتهام، عدم صداقت و دروغگویی دادهاند. چیزی که در باب آن سخن میرانیم به قدر کافی واضح است: در ماتریس بینالاذهانی که نیازی نظری به هستیشناسی پست مدرن نمود یافته است، چگونه میتوانیم بدانیم در «درون» بیمار چه میگذرد؟ این مورد مطمئناً ارزش بحث کردن دارد، اما روش کنونی ما برای بحث هولناک است.
0
رودخانه آگاهی
داروین با پیچیدگیهای دیگر اشکال زیستی به شعف میآمد: پاهای مملو از گردهی زنبور؛ وفور اندامهای جنسی ارکیده؛ شاخکهای چسبناک گیاه حشرهخواری که در ولع گوشت مگس است («… گیاهی شگفتانگیز، یا شاید تیزهوشترین جانداران»)؛یک کرم خاکی که «مانند یک خرگوش بهسرعت به سوراخش میخزد» (ستارهی آخرین کتابش در ۱۸۸۱). همهچیز برای ذهن جستجوگر داروین خوراک فکری بود، آنطور که در دهههای آخر عمرش زندگی اسرارآمیز گیاهان کانون علاقهاش شده بود.
0
فروید و بودا: کاناپه و کوسن
خیلی خوشحال شدم زمانی که دبیر بخش نقد کتاب فصلنامهی روانکاوانه از من دعوت به عمل آورد تا کتاب فروید و بودا: کاناپه و کوسن را مورد نقد و بررسی قرار دهم. بیشتر هشت نفری که این مجموعه مقالات را نوشتهاند روانکاو و همچنین متخصص باتجربهی بودیسم هستند: نینا ساول-راکلین، دلیا کاستنر، نینا کلتارت، اندرو اولندزکی، مارک اپستاین، اکسل هافر، سارا ل. وبر و جرالد فوگل. هافر، ویراستار مجلد، روانکاو آموزشی و سوپروایزر در انستیتو و جامعه روانکاوی بوستون و دانشیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد است.
0
تقدیر مردان / تقدیر زنان
«تقدیر مردان کجا رقم میخورد؟ چگونه میتوان آن را تغییر داد» نوشته ورناکست، رئیس انستیتوی روانکاوی یونگ است.
عقده یعنی گذشته. همه ما چون گذشته داریم، پس عقده نیز داریم. شما پدر و مادر خود را چگونه درک کرده اید؟ درک شما از پدر، عقده پدر و درک شما از مادرتان، عقده مادر را در شما شکل میدهد. عقده پدر و مادر دو عنصر اصلی است که در ناخودآگاه شما نقشی جدی ایفا میکنند و زندگی شما را کاملا در سلطه خود دارند. مهم نیست که سن شما چقدر است و یا اینکه رییس شرکت بزرگی هستید، یا در هر جایگاه دیگری قرار گرفتهاید. یونگ در باره عقده میگوید: امروزه همه میدانند که انسان عقده دارد. آنچه هنوز به خوبی درک نشده این است که عقدهها هم میتوانند ما را داشته باشند.
«تقدیر زنان کجا رقم میخورد؟ چگونه میتوان آن را تغییر داد؟» نوشته ورنا کست
دنیایی که شما در آن زندگی میکنید با دنیایی که برادر یا خواهرتان دارند کاملا متفاوت است. حتی اگر در مدتی طولانی با هم در یک خانه زندگی کرده باشید.کلام پدر و مادر چنان اثری بر زندگی ما دارد که گاهی مسیر زندگی ما تا انتها را ناخواسته تعیین میکند. تاثیر نامطلوب پدر و مادرخوب داشتن، به همان میزانی است که یک پدر و مادر بد برای فرزندانشان دارند.تاثیر ناخواسته پدر و مادر در حیطههای مهم زندگی امروز شما از جمله انتخاب شغل، انتخاب همسر، روابط زناشویی و رابطه با فرزندان نقش دارند. ولی موضوع مهمتر از خوب یا بد بودن پدر و مادر این است که تاثیرات آنها را باید تشخیص دهیم تا از آثار اجتناب ناپذیر برخی از خصلتهای آنان که میتوانند مانع رشد روحی - روانی، بروز افسردگی، بیانگیزگی و ناکارآمدی، عقبماندگی در زندگی، و تولید اضطرابهای بیهوده و بیثمر شود جلوگیری کنیم.امروز که این کتاب در دستان شما قرار گرفته، مطمئنا زمان آن رسیده که خود را از زیر بار روانیای که گذشته به شما تحمیل نموده، رهایی دهید.
0
عقدهٔ مادر در روابط زن و مرد
«در سراسر تاریخ، قوانین، آداب و رسوم و پیمانها رابطهی مرد را با زن و همچنین رابطهی مرد را با زنانگی خودش تنظیم کردهاند؛ اما تنها در دوران اخیر است که انسان توانسته در مسیر دگرگونیهای اجتماعی، گامی بسیار بزرگ بردارد و در اینگونه امور، دست به تصمیمگیریهای شخصی بزند؛ این آزادی همان اندازه جدید و تازه است مه دنیای مدرن ما، ازاینرو خواستار آگاهی ویژهای است که درگذشته هرگز مطرح نبوده است.» این جملات آغازین کتاب عقدهی مادر و روابط زن و مرد؛ روانشناسی کهنالگویی انسان امروز است. کتابی که رابرت جانسون نوشته است و در آن مسئلهای جالب در روانشناسی مردان را روایت کرده است.
0
ناخودآگاه جمعی و کهن الگو
کتاب ناخودآگاه جمعی و کهنالگو، اثری نوشته ی کارل گوستاو یونگ است که اولین بار در سال 1969 انتشار یافت. مفهوم «کهن الگوها» و نظریه ی «ناخودآگاه جمعی»، در زمره ی شناخته شده ترین و هیجان انگیزترین ایده های یونگ هستند. او در این کتاب آموزنده و جذاب به توصیف و تشریح این دو مفهوم مهم می پردازد. یونگ در این کتاب ابتدا پایه های نظری این مفاهیم را برای مخاطبین خود شرح می دهد و سپس، انواع مشخص و متفاوت کهن الگوها را به تفصیل بیان می کند. رابطه ی این مفاهیم با فرآیند فردیت نیز در بخش های پایانی کتاب مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد. کتاب ناخودآگاه جمعی و کهن الگو، یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین آثار کارل گوستاو یونگ به حساب می آید.
0
وجد و سرور
ما انسانهای جوامع امروزی گویی قدرت شاد بودن و سرور و سرمستی را از دست دادهایم. دیگر یادمان نمیآید چگونه مسرور باشیم و برای این امر دست به دامن چیزهایی میشویم که ما را به دام اعتیاد میاندازد. از اعتیاد به مواد مخدر و قرصهای آرامبخش تا اعتیاد به هیجان سرعت یا هیجان پول درآوردن و یا حتی اعتیاد به تجربهی مداوم عشق!
0
سایهات را مالک شو
سایه علیرغم جنبه های منفی و تخریب گر آن به شرط اینکه از اصل جابهجایی و هم ترازی نیروها استفاده شود میتواند سازنده و بالنده نیز باشد. در حقیقت، سایه به منزله زیست مایه اصلی تحول، منبع برانگیختگی، سرچشمه آفرینندگی و خلاقیت و خاستگاه هیجانها و نیروهای پیشرونده و رشد دهنده نیز میباشد. به همین سبب در ریختشناسی رابرت جانسون که از اندیشه یونگ بهره برده است، بخش سایه و نیمه تاریک و منفی شخصیت، به همان سان خلاق و سازنده است که نیمه روشن و مثبت آن. اما چگونه است که ذهن آدمی همواره در پی ایجاد شکاف و گسست آشتی ناپذیر بین عناصر خویش است؛ این مرزبندیهای خودساخته و جعلی از کجا و چگونه شکل میگیرد؟ رابرت جانسون منشاء این گسست نگری را در فرهنگ جامعه و فرآیند جامعه پذیری افراد میداند. او بر این باور است که نوزاد آدمی در ابتدا کامل و یکپارچه به دنیا میآید اما فرهنگ جامعه او را بهتدریج از سادگی، پاکی و سرزندگی خارج میسازد.
0
روانشناسی و کیمیاگری
این اثر یکی از معتبرترین کتاب های یونگ است. در مقدمه کتاب ، یونگ چنین می گوید: "در مطالعه حاضر ، که در زمینه کیمیاگری است ، نمونه خاصی از شکل گیری نماد را که در طول هفده قرن گسترش یافته، برگرفته ام و در بوته آزمایش دقیق قرار داده ام و در عین حال آن را به سلسله رویاهایی مرتبط ساخته ام که یک اروپایی متجدد بدون نظارت مستقیم من و بدون اطلاع از معنای احتمالی نمادهایی که در رویاها ظاهر می شوند، یادداشت کرده است . با چنین مطالعه دقیق ( و وسیعی ) است که امکان دارد نظریه وجود ناخودآگاه جمعی - فعالیتی در روان انسان که به رشد معنوی هر فرد انسانی کمک می کند - از لحاظ علمی ثابت شود. "
0
کتاب سرخ
پس از مرگ یونگ در سال 1961 این کتاب در خانه وی در زوریخ باقی ماند تا اینکه در سال 1980 به صندوق امانات بانک سپرده شد. نوادگان یونگ در طول این سالها در برابر انتشار آن مقاومت میکردند اما آنها بعدها به مورخ روانشناسی "سونیو شامداسانی" اجازه دادند تا در سال 1997 بخشهایی از آن را از روی نسخه اصلی ترجمه کند.
"کتاب قرمز" کتابی علمی در عین حال هنری است که همراه با مقالههای ارزشمند، دارای تذهیبهای نفیس است که با کتابهای هنری برابری میکند. در کنار خط ظریف یونگ در این کتاب شاهد نقاشیهای زیبا از چهرههای اساطیری و اشکالی نمادینی هستیم که با استفاده از قلموهای باریک با رنگهای قرمز، خاکستری، آبی و سبز خلق شدهاند.
0
رویاها
کتاب «رویاها» نوشتهی «کارل گوستاو یونگ» و ترجمهی دکتر «ابوالقاسم اسماعیلپور» است. این کتاب در سه بخش با عناوین؛ «رویاها و روانکاوی»، «رویاها و نیروی روانی» و «کاربرد عملی تحلیلی رویا» تدوین شده است. در پشت جلد کتاب میخوانید: «رویا لازمهی قطعی فرایند تجزیهوتحلیل روانی است. این کتاب، ادعانامهی مهمی از جانب کارل گوستاویونگ، در روانشناسی رویاست. یونگ به هنگام بحث دربارهی رویا، مباحثی بینظیر و غنی از عرفان، دین، فرهنگ و نمادشناسی پیش میکشد و مرجعی قابل تامل برای آنانی است که به روانشناسی تحلیلی یونگ، درک و تحلیل رویاها و ارتباط رویاها با نمادها و مفاهیم باستانی بشر علاقهمندند.» در بخشی از این کتاب میخوانیم: «رؤیاها در فرایند تحلیل، بسیار ساخت و پرداخت شدهاند. این تحلیل چه به تعبیر فروید «روانکاوی» نامیده شود یا به تعبیر یونگ «روانشناسیِ تحلیلی»، تفاوتی ندارد. نوشتههای هر دو پیشگام بزرگ دربارهی روایات و تحلیل رؤیاها و بازنمودن نظریهی رؤیاست. نخستین اثر یونگ، تا آنجا که میدانیم، گزارشی دربارهی کتاب دربارهی رؤیاها اثر فروید بوده است. فروید این اثر را در ۱۹۰۰ برای همکارانش در یتیمخانهی بورگ هولزی نوشت. یونگ در طول فعالیتش بهعنوان روانکاو، چندین مقالهی علمی دربارهی رؤیا منتشر کرد که از میان آنها دو مقاله در مجموعهی حاضر آمده است. مقالات دیگری که در اینجا از نو به چاپ میرسد، نخست بین سالهای ۱۹۱۶ و ۱۹۴۵ منتشر گردیدهاند و هر یک بیانیهی ویژهای در زمینههای گوناگون روانشناسی رؤیا از نظر یونگ است. این مقالهها به هیچ روی بیانگر مشارکت خودِ یونگ در دنیای خواب و رؤیا نیست. در نمایهی کتاب خودزیستنامهنگاری یونگ به نام خاطرات، رؤیاها، اندیشهها، ویراستهی آنیهلا یافه، حدود چهل و دو مورد از خوابهای خود یونگ فهرست شده که او آنها را به عنوان حوادث کلیدی مسیر زندگیاش بر میشمارد».
0
سمینار یونگ درباره زرتشت نیچه
چنین گفت زرتشت، اثر مشهور نیچه، سرشار است از یک حس غریب مذهبی و در تضاد با جدالِ معمول این فیلسوف با ایمان دینی. این کتاب برای برخی دانشمندان، چیزی نیست جز نشانهی زوال ذهنی آن فیلسوف بزرگ؛ ولی کارل گوستاو یونگ، زرتشت را برهان ارزشمندی برای فعالیت ناخودآگاه میداند، کتابی که روانشناسی و دیدگاه معنوی نیچه را به طور خاص و روانشناسی و معنویت دنیای مدرن را به طور عام روشن میکند. رویارویی مکتوب غولهای تاریخ اندیشه همواره مسحورکننده و فوقالعاده روشنگر بوده؛ این بار هم نوبت یونگ و نیچه است. برای نیچهای که آگاهانه نوشتههایش را مختص «افراد معدودی» میدانست، تفاوت فراوانی بود میان اخلاق بردهوار سازگاری، مماشات، رحم و بخشایش از یک سو و اخلاق آموزگاران و اخلاق اَبَر انسان از سوی دیگر. یونگ نیز بارها گفته است بیشتر مردم در پیشبُرد و تکامل آگاهیشان از قرون وسطی فراتر نمیروند و شاید به همین دلیل بهتر است آنها را در اتاق نشیمن خانهشان و بر نیمکتهای کلیسا به حال خود واگذاشت. هم برای یونگ و هم برای نیچه، جادهی ـ به اصطلاحِ یونگ ـ «فردیتیابی»، متروک و ناهموار است. خصوصاً اگر عموم مردم، مقصد و مأموریت گام برداشتن در چنین جادهای را درک نکرده باشند و حتی با آن در تضاد باشند. پس هریک در زمانِ خویش حس میکردند که ـ به قولِ نیچه ـ پس از مرگ زاده میشوند. کتاب دو جلدی اصلی که حاوی متن کامل سمینار پُر هیجان یونگ دربارهی زرتشتِ نیچه است، منبع مهمی برای متخصصان روانشناسی ناخودآگاه به شمار میرود. این مجلد جدید، متن خلاصهشدهای است که به خوانندگان علاقهمند هم اجازه میدهد در سمینار یونگ شرکت کنند و با او به کاوش در معانی نهفتهی این اثر بزرگ بنشینند. جیمزل جَرِت، ویراستار این کتاب، استاد فلسفهی تربیتی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است.
0
انسان و سمبلهایش
یونگ در این کتاب به نقش فرهنگ و اساطیر هر ملت در شخصیت افراد تشکیلدهنده آن جامعه میپردازد و مفهوم کهنالگو را مطرح می کند. در قسمتهایی از کتاب میخوانیم: «من قبلاً به آنچه مردمشناسان "ترس از چیزهای نو" نامیدهاند اشاره کردهام یک ترس عمیق و خرافی از چیزهای نو در مردم ابتدایی در برابر وقایع مبهم، درست مانند حیوانات وحشی واکنش نشان میدهند... این امر را میتوان به آسانی در واکنش هر فرد در برابر رویاهای خود، وقتی که به اعتراف به یک پندار حیرتانگیز مجبور میشود، مشاهده کرد.» «در بررسی رویاها دو نکته اصلی باید مورد بررسی قرار گیرند: نخست اینکه رویا را باید مانند یک حقیقت تلقی کرد که کسی درباره آن نباید هیچگونه تصور قبلی بکند، جز اینکه در هر حال به وجهی دارای معنی است، دوم اینکه رویا جلوهای از ناخودآگاه است.»
0
صفحه 1 از 1 (تعداد کل: 17)
صفحه {Page} از {TotalPages} (تعداد کل: {TotalRecords})
{title}
{value}